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2000年代に入ると、文字ベースの統合開発環境に対するさまざまな改善案が提案されました。そのような研究事例の中でも著名なのが[[Natural Programming]]プロジェクト<ref><bibtex>
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2000年代に入ると、文字ベースのIDEに対するさまざまな改善手法が提案されました。そのような研究事例の中でも著名なのが[[Natural Programming]]プロジェクト<ref><bibtex>
 
@ARTICLE{myers2004nple,
 
@ARTICLE{myers2004nple,
 
   author = {Myers, Brad A. and Pane, John F. and Ko, Andy},
 
   author = {Myers, Brad A. and Pane, John F. and Ko, Andy},

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Message definition (Integrated development environment)
In the 2000s, many enhancements to text-based IDEs appeared. One of the most prominent projects in the enhancement of text-based IDEs is the [[Natural Programming]] project<ref><bibtex>
@ARTICLE{myers2004nple,
  author = {Myers, Brad A. and Pane, John F. and Ko, Andy},
  title = {Natural programming languages and environments},
  journal = {Communications of the ACM},
  year = {2004},
  volume = {47},
  pages = {47--52},
  number = {9},
  month = sep,
  acmid = {1015888},
  address = {New York, NY, USA},
  doi = {10.1145/1015864.1015888},
  issn = {0001-0782},
  issue_date = {September 2004},
  numpages = {6},
  publisher = {ACM},
  url = {http://doi.acm.org/10.1145/1015864.1015888}
}
</bibtex></ref>, which was initiated by Myers and colleagues in 1998. Their previous work highlighted usability issues for novice programmers in programming language design<ref name="pane1996usability"><bibtex>
@ARTICLE{pane1996usability,
  author = {Pane, John F. and Myers, Brad A.},
  title = {Usability issues in the design of novice programming systems},
  year = {1996}
}
</bibtex></ref>, and the Natural Programming project places more emphasis on the IDE and accompanying libraries. Their work takes a human-centered approach: they first investigate the programmer's behavior and then address the difficulties. For instance, they studied six learning barriers in end-user programming systems<ref name="ko2004six"><bibtex>
@INPROCEEDINGS{ko2004six,
  author = {Ko, Andrew J. and Myers, Brad A. and Aung, Htet Htet},
  title = {Six Learning Barriers in End-User Programming Systems},
  booktitle = {Proceedings of the 2004 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric
Computing},
  year = {2004},
  pages = {199-206},
  doi = {10.1109/VLHCC.2004.47},
  keywords = {Visual BASIC;computer science education;programming environments;Visual
Basic.NET;beginning programmers;end-user programming systems;learnability;learning
barriers;programming skills;programming system design;Computer languages;Feedback;Libraries;Manufacturing;Programming
profession;Prototypes;Robot control;Robot kinematics;Robot programming;Utility
programs}
}
</bibtex></ref> and discussed the gulf of execution and evaluation, which develops some of Lieberman's ideas<ref name="lieberman1995bridge" />. Various technical contributions were made following the study.
Translation2000年代に入ると、文字ベースのIDEに対するさまざまな改善手法が提案されました。そのような研究事例の中でも著名なのが[[Natural Programming]]プロジェクト<ref><bibtex>
@ARTICLE{myers2004nple,
  author = {Myers, Brad A. and Pane, John F. and Ko, Andy},
  title = {Natural programming languages and environments},
  journal = {Communications of the ACM},
  year = {2004},
  volume = {47},
  pages = {47--52},
  number = {9},
  month = sep,
  acmid = {1015888},
  address = {New York, NY, USA},
  doi = {10.1145/1015864.1015888},
  issn = {0001-0782},
  issue_date = {September 2004},
  numpages = {6},
  publisher = {ACM},
  url = {http://doi.acm.org/10.1145/1015864.1015888}
}
</bibtex></ref>でしょう。これはMyersらが1998年に始めた取り組みです。彼らのそれ以前の研究は、プログラミング初心者がプログラミング言語の使い勝手に関してどのような問題を抱えているかを分析したもの<ref name="pane1996usability"><bibtex>
@ARTICLE{pane1996usability,
  author = {Pane, John F. and Myers, Brad A.},
  title = {Usability issues in the design of novice programming systems},
  year = {1996}
}
</bibtex></ref>であったのに対し、Natural ProgrammingプロジェクトはIDEとそれに付随するライブラリにより注目したものでした。彼らの研究は人間中心のアプローチで進められています。すなわち、まずプログラマの振る舞いを調査して、それに対する改善策を提案するのです。例えば、エンドユーザ向けプログラミングシステムを習得する際の6つの課題<ref name="ko2004six"><bibtex>
@INPROCEEDINGS{ko2004six,
  author = {Ko, Andrew J. and Myers, Brad A. and Aung, Htet Htet},
  title = {Six Learning Barriers in End-User Programming Systems},
  booktitle = {Proceedings of the 2004 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric
Computing},
  year = {2004},
  pages = {199-206},
  doi = {10.1109/VLHCC.2004.47},
  keywords = {Visual BASIC;computer science education;programming environments;Visual
Basic.NET;beginning programmers;end-user programming systems;learnability;learning
barriers;programming skills;programming system design;Computer languages;Feedback;Libraries;Manufacturing;Programming
profession;Prototypes;Robot control;Robot kinematics;Robot programming;Utility
programs}
}
</bibtex></ref>が調査されました。この研究では、Liebermanの提案したGulf of execution and evaluationのアイデア<ref name="lieberman1995bridge" />が拡張されています。そして、その後続研究として実際の技術的改善案がいくつも提案されました。

2000年代に入ると、文字ベースのIDEに対するさまざまな改善手法が提案されました。そのような研究事例の中でも著名なのがNatural Programmingプロジェクト<ref>

Brad A. Myers, John F. Pane, Andy Ko. Natural programming languages and environments

Communications of the ACM, 47(9):47-52, New York, NY, USA, September 2004. [URL] [BibTeX]

</ref>でしょう。これはMyersらが1998年に始めた取り組みです。彼らのそれ以前の研究は、プログラミング初心者がプログラミング言語の使い勝手に関してどのような問題を抱えているかを分析したもの<ref name="pane1996usability">

John F. Pane, Brad A. Myers. Usability issues in the design of novice programming systems

1996. [BibTeX]

</ref>であったのに対し、Natural ProgrammingプロジェクトはIDEとそれに付随するライブラリにより注目したものでした。彼らの研究は人間中心のアプローチで進められています。すなわち、まずプログラマの振る舞いを調査して、それに対する改善策を提案するのです。例えば、エンドユーザ向けプログラミングシステムを習得する際の6つの課題<ref name="ko2004six">

Andrew J. Ko, Brad A. Myers, Htet Htet Aung. Six Learning Barriers in End-User Programming Systems

Proceedings of the 2004 IEEE Symposium on Visual Languages and Human-Centric Computing, pp.199-206, 2004. [BibTeX]

</ref>が調査されました。この研究では、Liebermanの提案したGulf of execution and evaluationのアイデア<ref name="lieberman1995bridge" />が拡張されています。そして、その後続研究として実際の技術的改善案がいくつも提案されました。